skolplattformen-backup/apps/website/components/QA.tsx

326 lines
17 KiB
XML
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

import Link from './Link'
import { price } from './Pricing'
const QA = () => {
return (
<div className="header">
<div className="max-w-6xl px-5 mx-auto my-5 md:my-24 md:px-0 prose dark:prose-dark relative z-10">
<h1>Frågor och svar om Öppna skolplattformen</h1>
<h2>
Om Utbildningsförvaltningens juridiska utredning och polisanmälan
</h2>
<p>
Den 15 april släppte Utbildningsförvaltningen sin juridiska utredning
av Öppna skolplattformen och den 16 april ska de ha polisanmält oss.
Vi är förvånade över att utbildningsdirektör Lena Holmdahl agerar så,
men tycker samtidigt att det ska bli skönt att någon annan än
Utbildningsförvaltningen granskar ärendet. Därmed kanske vi kan få
stopp på några av de missförstånd som nu sprids av förvaltningen, som
att vi skulle ha bett om tillgång till Skolplattformens API (vi bad om{' '}
<u>dokumentation</u> av API:et, vilket är en helt annan sak. Det vill
de inte lämna ut och det beslutet har vi överklagat till
kammarrätten). Nedan kommenterar vi delar av Utbildningsförvaltningens
eget fråga-svar-dokument.
</p>
<h3>Vad handlar Stockholms stads utredning om?</h3>
<h4>Utbildningsförvaltningens svar</h4>
<p>
Stockholms stad har gjort en utredning av juridiken kring “Öppna
skolplattformens” betal-app, som utan stadens medgivande behandlar
information från Stockholms stads skolplattform.
</p>
<h4>Vår kommentar</h4>
<p>
Detta är ett felaktigt påstående. Vår app Öppna skolplattformen
använder ett av Stockholms stads tillgängliggjorda API:er. Appen
kommer åt den information som antingen är allmänt tillgänglig eller
som användaren efter stark autentisering (i detta fall BankID) själv
begär från Stockholms stads skolplattform. Detta konstaterades redan i
februari av de externa it-experter som Utbildningsförvaltningen själva
anlitat för att inspektera vår (öppet tillgängliga) källkod.
</p>
<h2>Om appen Öppna skolplattformen</h2>
<h3>Vad är Öppna skolplattformen?</h3>
<p>
En app som ger föräldrar snabbare och lättare tillgång till sin egen
information på Stockholms stads skolplattform. Appen är som ett lager
ovanpå den befintliga plattformen som gör att vi kan visa samma
information, men snabbare och med mindre krångel. Vi har byggt den för
föräldrar. Vi har inte byggt något som kan användas av lärare eller
elever, helt enkelt för att vi har utgått från den information vi
själva har tillgång till som föräldrar, och de behov vi har.
</p>
<h3>Vem ligger bakom Öppna skolplattformen?</h3>
<p>
Ett flertal frustrerade föräldrar, men framför allt Erik Hellman,
Christian Landgren och Johan Öbrink. Vi är utvecklare och föräldrar
till barn i grundskolan, och helt hänvisade till Skolplattformen i sin
nuvarande form. Vi har tillsammans mer än 75 års erfarenhet som
konsulter av att hantera personuppgifter (det gör vi dock inte i Öppna
skolplattformen! Vi ser aldrig er information, bara våra egna barns)
och är alla tre flera år i rad utnämnda till Sveriges bästa utvecklare
av IDG.
</p>
<h3>Varför har ni skapat Öppna skolplattformen?</h3>
<p>
Två huvudsakliga skäl: Vi är föräldrar. Vi behöver viktig
informationen som finns i Skolplattformen men den är fruktansvärt
otillgänglig. Fråga vilken förälder eller lärare som helst. Vi är
utvecklare. Tekniken och kunskapen för att bygga ett bra verktyg
finns. Till slut gick det inte att tyst betrakta hur kommunen bränner
sådana oerhörda pengar på en så undermålig produkt, på grund av
undermålig upphandling och okunnig kravställning.
</p>
<h3>Vilken data har Öppna skolplattformen tillgång till?</h3>
<p>
Du som använder vår app har, när du identifierat dig gentemot
Stockholms stad, tillgång till samma data som genom kommunens app
eller webbsida. Vi bakom Öppna skolplattformen kan inte se någon annan
information än våra egna barns. Den information du hämtar visas bara
för dig och hanteras bara på din mobil eller surfplatta. Ingen
information skickas från den mobila enheten eller lagras, analyseras
eller processas någon annanstans. Inga tredjepartssystem har tillgång
till någon del av informationen.
</p>
<h3>Är Öppna skolplattformen laglig?</h3>
<p>Ja.</p>
<h3>Hur säker är Öppna skolplattformen?</h3>
<p>
Din information är lika säker som i Skolplattformen. Vi är
integritetsfanatiker och redogör för vår syn på dataskydd i Öppna
skolplattformen i{' '}
<Link.Internal href="https://skolplattformen.org/integritet">
vår integritetspolicy
</Link.Internal>
.
</p>
<h3>Men ni hanterar ju personinformation?</h3>
<p>
Det är inte olagligt att hantera personuppgifter. Vi hjälper föräldrar
att hantera de personuppgifter som de har rätt att ta ut från skolan.
Varje förälder legitimerar sig med BankID.
</p>
<h3>
Den kommunala Skolplattformen har kritiserats för att hantera t ex
personinformation på ett osäkert sätt. Är detta något ni sett exempel
på när ni gjort er utveckling? Några andra brister i den kommunala
Skolplattformen ni upptäckt?
</h3>
<p>
Ja, vi har upptäckt sårbarheter som inte borde finnas i ett sådant här
system. De har vi rapporterat på ett ansvarsfullt sätt. Två fall har
uppmärksammats i media. I ett av fallen har kommunen täppt till
luckan. Vi kommer att fortsätta att rapportera eventuella sårbarheter
vi upptäcker i vårt utvecklingsarbete.
</p>
<h3>
Vilken information och funktionalitet finns idag tillgänglig i Öppna
skolplattformen?
</h3>
<p>
Vi har gjort det lättare att läsa veckobrev och matsedel, hitta
notifieringar och frånvaroanmäla. Vi gör nya releaser hela tiden och
har byggt appen som man bygger appar i dag, inte som man gjorde för
sju år sedan. Vi har utgått från föräldrars önskemål inte minst så
att de som är förälder till flera barn lättare ska kunna få
fullständig överblick av kommande prov, läxor och idrottsdagar.
</p>
<h3>
Vilken information/funktionalitet kommer att finnas tillgänglig?
</h3>
<p>
Vi vill gärna fortsätta att utveckla en automatiserad inläsning av
veckobrev så att aktiviteter placeras ut på en kalender dvs att en
förälder till tre barn ska få en vy av vad som ska packas med till
skolan under nästa vecka på en och samma plats. Vi vill få in flera
språkalternativ för att öka tillgängligheten. Vi har massor av idéer
till förbättringar som kommer dyka upp med tiden och vi jobbar med
löpande releaser snarare än att vänta på att allt är klart. Med er
hjälp kommer vi kunna prioritera de funktioner som hjälper mest.
</p>
<h3>
Jag är lärare eller annan typ av användare. Snälla bygg något åt mig!
</h3>
<p>
Det gör vi så gärna. Problemet är bara att eftersom staden inte har
byggt ett API som lämpar sig för tredjepartsutvecklare kan vi bara
bygga en app åt dig genom att logga in med ditt konto och bygga
utifrån det. Om vi loggar in med ditt konto, till och med om du sitter
med och sköter inloggningen, lär vi se information vi inte har rätt
att se. Därför ser vi i dagsläget ingen möjlighet att hjälpa dig :( Vi
hoppas att Stockholms stad kommer publicera dokumentation till sitt
API och även tillhandahålla säkra testmiljöer så att vi och andra kan
utveckla de stöd som fler målgrupper behöver.
</p>
<h3>
Vilket råd vill ni ge de ansvariga tjänstemännen på Stockholms stad?
</h3>
<p>
Förutom att hjälpa oss själva slippa Skolplattformens horribla
användarupplevelse har vi försökt illustrera en alternativ väg framåt.
Vi byggde litet och utgick helt och hållet från användarbehov (dvs
vårt eget). All kod är släppt som öppen källkod så att den kan
granskas av andra och ett större värde kan komma världen till godo. Så
borde den offentliga sektorn alltid arbeta. Snarare än samordna,
planera och krava: göra, utforska och dela med sig. Snarare än få,
stora, rigida projekt: många, små, agila. Snarare än gårdagens
misslyckade IT-satsningar: öppna API:er, öppen källkod och öppen data.
</p>
<h3>Vad är er syn på den kommunala Skolplattformen?</h3>
<p>
Den typen av mastodontprojekt har alltid och kommer alltid att
misslyckas. Det går inte att bygga fungerande system utifrån krav och
kostnadskontroll. Det gör att traditionella upphandlingar enligt LoU
är dömda att slösa bort medborgarnas skattepengar eftersom deras fokus
ligger på just krav och kostnadskontroll. Dessutom är upphandlingar i
regel så dyra att utföra att de i sig uppmuntrar jätteprojekt.
Skolplattformen är ett offer för detta system.
</p>
<h3>Vad anser ni borde göras med Skolplattformen?</h3>
<p>
Skolplattformen är uppbyggd i flera delar. Dels innehåller den
bakomliggande delar som hanterar informationen som lagras på ett
säkert sätt och dels innehåller den en webbsida och app som hämtar
informationen och presenterar den. Vad vi förstår har mest energi
lagts på de bakomliggande delarna. Resultatet av det är att
användarupplevelsen för många målgrupper har blivit lidande. Vi har
visat att det med relativt små resurser går att börja om från början
och bygga en ny s.k. frontend dvs app och webbsida som återanvänder
de bakomliggande delarna (backend). Så vår rekommendation är faktiskt
att man ska skrota den frontend som staden har byggt och börja om med
öppen källkod på en ny frontend. Det kräver dock att staden publicerar
dokumentation och tillsätter resurser för att möjliggöra den
utveckling som krävs inom rimlig tid. Allt fler förtroendevalda börjar
inse det, och vi uppmuntrar fler politiker och tjänstemän att sätta
sig in i dessa frågor och våga pröva nya sätt att röra sig framåt.
</p>
<h3>
Hur ska man se Skolplattformen i ett infrastrukturpolitiskt
perspektiv?
</h3>
<p>
Under den industriella eran har statens ansvar i stort handlat om
infrastruktur. Med andra ord: den bygger vägar men inte bilar, avlopp
men inte toaletter och sändarmaster men inte TV-apparater. Vi tror att
i den digitala eran borde den huvudsakliga uppdelningen ske enligt
samma mönster; det offentliga bygger API:er, inte appar.
</p>
<h3>
Har ni pratat med Integritetsskyddsmyndigheten (fd Datainspektionen)
om det ni gjort?
</h3>
<p>
Framför allt har vi anmält ett antal säkerhetsluckor i Stockholms
stads it-system. En av dem har anmälts till IMY, den andra ännu inte.
Eftersom den är allvarlig och vi inte är trygga med att
Utbildningsförvaltningen utrett om information läckt på ett bra sätt
kommer vi att insistera på att den anmäls. Utbildningsförvaltningen
har också anmält vår app. Självklart kommer vi att redovisa IMY:s
ställningstagande när det kommer.
</p>
<h3>Hur har kommunen reagerat?</h3>
<p>
Inte som vi hade hoppats, trots flera möten där vi förklarat exakt vad
appen gör rent tekniskt. Sammanfattningsvis kan man säga att de lagt
mer energi på att misstänkliggöra oss än att täppa igen de stora
säkerhetsluckor vi hittat i deras system. Det är minst sagt olyckligt.
Du hittar alla våra svar på deras utredning i ett separat QA-segment
ovan.
</p>
<h3>Varför reagerar de så, tror ni?</h3>
<p>
Det är svårt att spekulera i. Men deras tekniska förståelse är
förbluffande låg.
</p>
<h3>Är ni oroliga för att bli stämda?</h3>
<p>
Utbildningsdirektör Lena Holmdahl har polisanmält oss. Det är förstås
obehagligt och vi välkomnar inte slöseri med polisens
utredningsresurser. Men samtidigt är det skönt att ärendet granskas av
någon annan än Utbildningsförvaltningen.
</p>
<h3>Har ni rätt att använda varumärket Skolplattformen.</h3>
<p>
Ja. Stockholms stad äger inte varumärket, det gör ett företag som
heter Admentum. Vi har deras tillstånd och deras stöd.
</p>
<h3>
Hur mycket pengar tjänar ni på Öppna skolplattformen och hur redovisas
de?
</h3>
<p>
Vi har en Patreon där summan är synlig. Intäkten registreras i
aktiebolaget Not Free Beer som ägs av tre av utvecklarna och går till
att täcka kostnader för inköp. Det täcker inte på långa vägar den tid
vi lagt ner. Just nu jobbar vi på egen fritid med något som förbättrar
det kommunen lagt en miljard av allmänna medel på.
</p>
<h3>
Är det moraliskt att tjäna pengar på något som kommunen borde erbjuda
gratis?
</h3>
<p>
Det är bra att föräldrar har en helt frivillig möjlighet att snabbare
och lättare få ut viktig information om sina barns skolgång. Det är
moraliskt tveksamt att den gemensamt finansierade Skolplattformen
fungerar så dåligt, både för oss föräldrar och för alla de lärare som
är helt utlämnade åt den.
</p>
<h2>
Om hur appen Öppna skolplattformen utvecklats och hur du kan bidra
till utvecklingen
</h2>
<h3>Hur rapporterar man buggar och önskemål?</h3>
<p>
Vi är enormt tacksamma för alla buggrapporter och förslag vi får och
satsar mycket på att så snabbt som möjligt fixa de saker som dyker
upp. För att få lite ordning så försöker vi samla alla buggar och
önskemål på samma ställe, Github.{' '}
<Link.External href="https://github.com/kolplattformen/skolplattformen/issues">
Klicka här
</Link.External>{' '}
för att se vilka funktioner och buggar vi redan har tagit emot och
jobbar på.
</p>
<h3>Hur gick ni tillväga?</h3>
<p>
Allt bygger på reverse engineering. Vi öppnade DevTools i Chrome och
loggade in. Sen antecknade vi alla url:er och payloads. Vi tog koden
för att anropa API:et och byggde ett npm-paket av den så att appen
kunde köra proxyn i en process på telefonen.
</p>
<h3>Vilka tekniska utmaningar har ni överkommit och hur?</h3>
<p>
Det API som Skolplattformen exponerar är extremt omodernt i sin
utformning. Det är designat helt inifrån och ut så datastrukturerna
måste byggas om rejält innan de är lätta att konsumera i gränssnittet.
All access hanteras via sessions-cookies istället för tokens. Dessutom
är systemet rejält långsamt. En stor del av tiden har därför gått åt
till att bygga cachning (i klienten) och se till att samma url inte
anropas mer än en gång. Men framför allt: vi är alla inblandade
heltidsarbetande människor som gör det här på fritiden. All planering
och samordning har fått ske via Discord och koden skrivas på kvällar
och helger.
</p>
<h3>Varför döpte ni företaget till Not free beer?</h3>
<p>
Det är en anspelning på hur GNU-projektet beskriver fri programvara:
To understand the concept, you should think of “free” as in “free
speech,” not as in “free beer”. Då vi har valt att tillgängliggöra all
kod som öppen källkod (Apache 2.0), tyckte vi att namnet var passande.
</p>
<h3>Kontakta oss</h3>
<p>
Tveka inte att kontakta oss. Skicka ett mail till{' '}
<a href="mailto:info@skolplattformen.org">info@skolplattformen.org</a>
.
</p>
</div>
</div>
)
}
export default QA